Onmisbaar voor ieder bedrijf: kernwaarden

Een berg kernwaarden die je never nooit kan onthouden. Engelstalige containerbegrippen of een onsamenhangend verhaal als merkidentiteit. Zo komen we kernwaarden in het wild nogal eens tegen. Jammer, want eigenlijk zijn die ‘paar woorden’ een prachtig middel om koers te bepalen en stiekem behoorlijk onmisbaar voor een bedrijf. Ik leg je graag uit waarom.

image

Rewind: wat zijn kernwaarden?

Even een stapje terug. Volgens ons zijn kernwaarden zorgvuldig gekozen termen die omschrijven wie je als bedrijf bent en waar je unieke waarde zit ten opzichte van anderen. Waarom gebruik je een bepaalde werkwijze? Hoe ga je met klanten om? Op basis waarvan hak je knopen door? Kortom: waarom kom je ’s morgens je bed uit?

De kracht van goede kernwaarden is, dat ze benoemen wat er eigenlijk altijd al is en dat ze makkelijk zijn door te voeren in de organisatie. Het geeft houvast voor medewerkers en een bepaalde structuur in het sturen van een organisatie. Hoe groot of klein die ook mag zijn. Op basis van je eigen identiteit maak je makkelijker keuzes waarvan de uitkomst beter bij je past. Je kunt gegrond te werk gaan en merkt dan vanzelf dat je eigen koers aanhouden, vele malen makkelijker wordt.

Kernwaarden Immo Verbeeck, een Belgisch makelaarskantoor
image

Waardevolle tips

Oké, je wil kernwaarden benoemen en gaan gebruiken. Hoe ga je dat doen? Allereerst is het goed te weten dat het bepalen niet over één nacht ijs gaat. Het is teamwerk. Een proces waarbij je ook nog moet opletten dat je niet in een bepaalde tunnel terecht komt. Denk je ze te hebben, laat het dan vervolgens rustig eens een week liggen. Goed, dat was meteen de eerste tip. Ik heb er nog een paar voor je:

  • Ga voor maximaal drie duidelijke kernwaarden. Ze hoeven echt niet allemaal bijzonder briljant gevonden te zijn, maar voorkom dat je drie saaie woorden kiest. Zoek net zo lang naar alternatieven tot je dé waarde hebt die de lading dekt.
  • Controleer of je begrip concreet is. Geen containerbegrippen toegestaan. Dat is heel erg moeilijk! Zorg dat je een uitleg vormt die je begrip maar op één manier kan omschrijven. Gebruik hiervoor desnoods enkele aanvullende begrippen.
  • Heb je de waarden? Bekijk je bedrijf dan kritisch met de kernwaarden in je achterhoofd. Wat zijn voorbeelden die nu al volgens kernwaarden verlopen en wat zijn zaken die nog aandacht nodig hebben. Denk aan social media posts, het opnemen van de telefoon, de inrichting van de werkruimtes etc.
  • Hard maar noodzakelijk: bekijk of alle medewerkers in het plaatje passen. Het kan zijn dat door het bepalen van je kernwaarden plots het kwartje valt waarom iemand zijn draai maar niet gevonden krijgt. Of waarom communicatie met een collega altijd zo moeizaam verloopt. Tijd om daar een oplossing voor te bedenken.
  • Zorg dat je de kernwaarden goed doorvoert in de organisatie. Laat het leven! Dat kan door het aanbrengen van signing, het oprakelen tijdens gesprekken met medewerkers en natuurlijk door het in de communicatie te laten leven. Maar ook op je website, bedrijfskleding, de bedrijfsvideo, tijdens een open dag, in offertes, brochures en misschien zelfs wel in je algemene voorwaarden.

 

Let op deze valkuilen

Een kleine onderbreking van het lezen. De drie meest voorkomende fouten heb ik in een filmpje voor je.

Daar ben ik nu nog te klein voor, dat doe ik later wel

Hoe groter je bent, hoe moeilijker het is! Juist als je klein bent én groeiplannen hebt, is het handig je kernwaarden te bepalen. Op die manier kun je gericht groeien. Doordat je gegrond knopen kunt hakken, ga je de kant op die bij je past. Je neemt mensen aan die bij het bedrijf passen, krijgt klanten waar je graag voor werkt en ontwikkelt een fijne bedrijfscultuur die 100% matcht bij jou en je bedrijf. Dat begint bij de kleinste stappen, bij het aannemen van de eerste medewerker én het ‘nee’ leren zeggen tegen opdrachten die niets voor je doen.

Denk vooral ook niet: dat hadden we veel eerder moeten doen, nu zijn we te laat. Het is nooit te laat! Koers bepalen en benoemen wie je bent is áltijd een goed idee. Hulp nodig? Op zoek naar die ene externe partij? Bekijk gerust onze mogelijkheden :)

 

Geschreven door Vincent van Lierop

Een vraag, opmerking of belangstelling voor een lidmaatschap?

Petri Willems | Secretariaat

Petri Willems | Secretariaat

Secretariaat